Arrangement et Composition Jazz

Initiation à l’arrangement et à la composition jazz

Bases de l’écriture. Le “lead-sheet”. Critères pour la correspondance entre mélodie et grille d’accords. Modification et notation rythmique. Arrangement de base pour quartette et quintette (un et deux cuivres). La section rythmique.

Niveau requis : lecture de la musique en clés de sol et fa.

 

Arrangement

niveau I

Suite à l’arrangement pour quintette. Contrechants et lignes de “guide-tons”.
Arrangement pour quatre et cinq cuivres.
Techniques de “close” et “drop”. Sections soli. Ecriture pour la batterie.

Niveau requis: Introduction à l’ arrangement et à la composition.

niveau II

Voicings “spreads”. Ecriture pour “big band”.
Conceptions de l’arrangement complet en grande formation. Orchestration.
(Ouvrage de référence: “Sounds and Scores” H. Mancini) .

Niveau requis : niveau I.

Composition jazz

niveau I

Principes de base – mélodiques, harmoniques, formels, instrumentales – du début de l’époque moderne en jazz (années 50).
Composition jazz en harmonie “standard”, modale, sous-dominant mineur et interchange modale, progressions libres.

Niveau requis: Introduction à l’arrangement et à la composition.

niveau II

Composition dans le style des grands compositeurs dans la tradition du jazz moderne: Monk, Mingus, Silver, Mulligan, Evans, Golson, Shorter, etc.

Niveau requis : niveau I.

NB: Une dérogation est possible suite à un entretien avec le professeur pour n’importe quel cours dans les cycles Arrangement ou Composition jazz.

Jazz Arranging and Composition

Introduction to jazz arranging and composition

Course description and objectives :

- Writing basics

- The lead-sheet

- Melody / chord-chart correspondence criteria

- Rhythmic modification and notation

- Basic arrangements for quartets and quintets (one or two horns)

- The rhythm section.

Level required: reading music in the G and F clefs.

 

Arranging

Level I

Continuation of arranging for quintet. Counterpoint and guide tones

Arrangement for four and five horns

Close and drop voicing techniques. Solo passages. Writing for drums.

Level required: Introduction to arranging and composing

 

Level II

Spread voicings

Writing for big band

Conception of full-scale arrangement for large groups

Orchestration

(Recommended reading material: “Sounds and Scores” H. Mancini) .

 

 

Jazz Composition

Level I

Melodic, harmonic, formal and instrumental basics from the beginning of the modern jazz era (1950s).

Composition: Jazz-standard, modal, sub-dominant minor and modal-interchange harmony, as well as free changes.

Level required: Introduction to arranging and composing

 

Level II

Composition in the styles of the great, modern jazz composers: Monk, Mingus, Silver, Mulligan, Evans, Golson, Shorter, etc.

Level required: 1st level

NB: A dispensation may be delivered by the teacher for any Jazz Arrangement and Composition course.